En si mesma, a muller non é como o home, un ser completo; é só un instrumento da reprodución, a destinada a perpetuar a especie; mentres que o home é o encargado de facela progresar, o xerador da intelixencia (...), creador do mundo social .
La Vanguardia, 26- 2- 1889 ( castelán)
Para as mulleres españolas non hai, en xeral , máis carreira que a do matrimonio. O pai que ten un fillo varón pode a priori calcular o que será o seu descendente (...), pero se ten fillas, non sabe que serán estas ata o día en que se lles impoña santo xugo. Tampouco o saben elas...serán o que sexa o seu marido.
Isto fai do porvir da muller unha lotería. Cada unha delas leva sobre a súa linda cabeciña o cántaro da leiteira e a que máis e a que menos soña cun príncipe xentil, fermoso e rico, que o día menos pensado vai vir de aló, de rexións marabillosas, a pedir a branca man da soñada doncela. O príncipe non vén, e a moza casadeira apanda co mortal bastante heroico que se decide a ingresar no gremio dos casados (...). Cantas rapazas bonitas fantasiaron casar cun cabaleiro da Mesa Redonda e tiveron que contentarse cun vulgar dependente de ultramarinos!
As nenas casadeiras, Eco de Santiago, 14-2-1900( castelán)
Así como o home, ademais do seu entendemento, posúe aptitudes físicas que elle permiten afrontar a loita dos comicios, pola contra a muller, que ten con frecuencia gran sagacidade, está menos dotada da capacidade de xeneralizar e non se fixa moito en cuestións públicas ( ...) ; ademais, a súa saúde, relativamente feble, a súa santa función de nai, o seu pudor, impide que asista a reunións electorais, a asembleas ruidosas e a loitas ardentes. Non foi o lexislador quen dispuxo este modo de ser da muller; foi a natureza ( ...) Por máis que se diga, o exercicio dos dereitos políticos privaría ás mulleres do tempo necesario para atender aos deberes propios do seu sexo (...) . Desde o instante en que a igualdade de dereitos políticos exista na familia, fácil será que desapareza a harmonía entre o marido e a muller.
R. Fernández Villaverde. Consideracións historico-críticas sobre o sufraxio universal como órgano de representación política nas sociedades modernas . 1889 ( castelán)
Se entre un home científico, un filósofo e un analfabeto non existe diferenza ningunha e os seus votos pesan igualmente nos destinos do país, cabe preguntar : por que se exclúe a muller?
El Correo de Galicia , 28-11-1911 ( castelán)
Iso de que a muller, por exemplo unha viúva ou unha solteira, que paga contribución, unha nai de familia, titora dos seus fillos, persoas todas de capacidade, non teñan voto, non poidan intervir e , en cambio, o teña calquer pailán, que nin sequera sabe poñer a súa sinatura, só porque é home , é un absurdo, un contrasentido .
El Correo de Galicia , 10-2-1917 ( castelán)
Comentario dos textos
Este sete documentos
de carácter primario reflicten a
situación da muller na sociedade española na segunda metade do século XIX e os
primeiros anos do XX.
A muller vivía
completamente subordinada ao home, ( documento 1), fragmento de La Vanguardia:
“a muller [...] é só un instrumento da reprodución [...] mentres que o home é
[...] o xerador de intelixencia”. O xornal Eco de Santiago (texto 2) non queda
atrás e afirma que “para as mulleres españolas non hai [...] máis carreira que
a do matrimonio” (l.1) e que elas serán unicamente o que sexa o seu marido,
facendo do seu porvir “unha lotería” (l.4) Tamén se fai referencia ao príncipe
“xentil, fermoso e rico” co que toda moza soña e fantasea. Se ben esas ideas da
reprodución e o matrimonio como únicos propósitos da muller nos resultan hoxe
sorprendentes polo alto grao de misoxinia que denotan, degradando á muller ao
nivel dun obxecto co que procrear e satisfacerse, a imaxe do príncipe que ocupa
as fantasías de toda moza todavía segue moi vixente na actualidade, e
principalmente no público feminino máis vulnerable a estes estereotipos: o
infantil.
Afortunadamente, os
últimos dous fragmentos, asinados por El Correo de Galicia en 1911 e 1917 son
testemuña dun claro progreso na consecución dos dereitos femininos,
concretamente, no dereito ao voto. O primeiro lanza unha pregunta retórica
cargada de contundencia: se os analfabetos teñen o dereito a votar na mesma
medida que filósofos ou científicos, por que as mulleres non poden gozar del? O
segundo vén a dicir o mesmo, mais cun matiz que lembra ao exposto por Arenal
medio século antes: as mulleres teñen obrigas, como pagar a contribución (l.1),
pero non gozan dun dereito básico do que ata o home máis inculto dispón.
Comentario : Mario Elías Blanco Boullosa, 2º Bacharelato. Ies Torrente Ballester, Pontevedra
No hay comentarios:
Publicar un comentario